tisdag 3 april 2018

Förbrukning långresa Toyota Auris hybrid

Nu är första långresan genomförd. Vi körde från Stockholm till Öland, en resa på 51 mil och sedan hem till Stockholm igen, totalt 102 mil.

Stockholm - Öland
Resan från Stockholm gick bra, strategin var att ta det lugnt och försiktigt. Genomsnittsförbrukningen i bilen nollställdes i samband med avresan. Temperaturen när vi startade var -4 grader och när vi kom fram ca +1 grad. Vi åkte riktigt tidigt på morgonen och körde väg E22 ner via Kalmar. Den tidiga starten medförde att vi i princip inte hade några medtrafikanter på vägarna alls, så vi kunde hålla ett lågt och jämt tempo. Vi höll stadigt hastigheten 85 km/h och fick vid något enstaka tillfälle höja hastigheten när det var enkelfilig väg och någon bakomliggande bil kom ikapp.

Snittförbrukningen låg länge kring 0,43 l/mil men klättrade uppåt när vi kom över på Öland och landade till slut på 0,45 l/mil för resan som helhet.

Jag är både imponerad och nöjd över att bilen klarade av denna resa på en så pass låg förbrukning. Jag hade gärna sett att den blev ännu lägre, men att lyckas erhålla en sådan sänkning när vi monotont kör rakt fram i sådan hastighet relativt en "icke-hybrid" är fantastiskt! Vår förra bil (exakt likadan men manuellt växlad bensinmotor) hade en förbrukning på ca 0,55 under samma förhållanden.

Öland - Stockholm
Tanken var att under hemresan hålla en något högre hastighet, att ställa in farthållaren på 95 km/h (vi mäter alltid hastigheten med GPS så att vi har korrekt hastighet). Resan inleddes dock med köer pga en trafikolycka så vi blev försenade direkt. I och med detta höjde vi hastigheten och körde lite snabbare hem, vi höll 100 km/h där det var tillåtet etc. Vi struntade helt i mjuka accelerationer vid övergång från 70 km/h till 110 km/h, utan tryckte på gasen ganska ordentligt.

Vid alla sträckor där hastighetsbegränsningen var 70 km/h eller lägre körde vi dock mycket mjukt och försiktigt för att kunna nyttja elmotorn i bilen och för att förbränningsmotorn i så stor utsträckning som möjligt skulle kunna hållas avstängd. Det är regelbundna 70-sträckor längs vägen och låga hastigheter när man passerar Söderköping etc.

Hemresan genomfördes i solsken och ca 7 plusgrader. Genomsnittsförbrukningen nollställdes i samband med avresan.

Det fantastiska är att hemresan genomfördes med en förbrukning på 0,46 l/mil. Detta imponerade mycket på mig. Motsvarande resan med vår förra bil (samma modell men inte hybrid) resulterade i en bränsleförbrukning på ca 0,63 l/mil. Här är alltså sänkningen 27 %. Galet imponerande.

När vi kom hem hade vi kört längs en del 50- och 70-sträckor i Stockholm vilket resulterade i att förbrukningen under resans sista 15 minuter såg ut enligt följande:


Totalt var bara förbränningsmotorn igång under 8 av dessa 15 minuter, i övrigt var det bara elmotorn som drev bilen framåt. Vid bara 1 av dessa 8 minuter drog förbränningsmotorn mer än 0,5 l/mil (uppförsbacke från tunnel).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar