måndag 23 april 2018

Toyota Auris - Storlek på fälg

Nu är vinterdäcken (16" om jag inte missminner mig) utbytta mot sommardäcken som är 17". Lite för stort kan jag tycka, men det var de som följde med när vi köpte begagnat. Hade jag köpt bilen ny och kunnat välja fälgar hade jag absolut valt 15" vilket är det minsta som finns att få bilen med.

Det jag framför allt stör mig på med de större däcken är att bilen blir "hårdare" mot underlaget. Den större fälgen medför att själva gummit blir tunnare och varje ojämnhet i vägbanan känns mycket tydligare inne i bilen. Mindre fälgar ger avsevärt mjukare och behagligare färd.

Även bränsleförbrukningen påverkas. Större fälgar leder till högre bränsleförbrukning. Det finns alltså en anledning till att bilar som Toyota Prius och Toyota Mirai har löjligt små däck... Tesla har ju valt att gå en annan väg, de har fått hela ansvaret att visa att elbilar inte nödvändigt måste vara fula, töntiga, begränsande eller dåliga, så de har fläskat på med ordentligt stora däck för att kunna tävla mot Audi, Porsche m.fl. Det finns lite artiklar om däckstorlekens betydelse för bränsleförbrukningen på nätet, googla och du skall finna. Jag minns att jag har läst en engelskspråkig studie där man testat att köra en VW golf med olika stora däck och testat hur det påverkade förbrukningen (men däcken var lika smala/tjocka, det var bara omkretsen som skiljde sig åt).

För egen del har jag inte hunnit köra med de nya sommardäcken så mycket ännu.  Det har blivit någon kortare sväng och kunde nöjt konstatera att jag lyckades erhålla 0,38 l/mil i förbrukning på hemresan. Men det är ju mycket annat som skiljer sig mot när vi kört med vinterdäck, så väl högre temperatur som bättre väglag osv.

Det börjar bli dags att byta sommardäck också, de är lagliga (med lite marginal) och kommer lätt att uppfylla lagkraven denna sommar men kanske även nästa sommar. Därefter börjar det nog bli dags att fundera över däckbyte. Jag funderar på om jag i samband med det ska köpa nya fälgar till bilen, och gå ner lite i storlek, huvudsakligen för bättre komfort under färd, men också för att uppnå en lägre bränsleförbrukning. Jag kan också misstänka att det i framtiden kommer att kosta mindre att byta däck, då 15" borde kosta mindre än 17", detta ska undersökas i detalj.

En sista skillnad är att accelerationen på endast elmotorn går mycket långsammare med de större däcken. Stora däck ger en högre utväxling vid acceleration och elmotorn belastas alltså hårdare (tänk att behöva starta på 2:ans växel istället för 1:ans, det skulle ju kräva mycket mer gas). Detta gör att man får vara mycket lätt på foten när man gasar iväg och det tar längre tid att komma upp i hastighet. Tidigare (med vinterdäcken) kunde jag lätt accelerera upp till ca 30 km/h även med bilar bakom, innan jag fick trycka till på gasen så att fossilmotorn aktiverades. Nu kommer jag upp i ca 10 - 15 km/h innan jag måste gasa hårdare för att inte störa mina medtrafikanter... Detta är så klart en påtaglig nackdel med för stora däck.

Hur de stora däcken påverkar förbrukning och komfort i högre hastigheter vet jag ännu inte. En långresa är planerad i mitten av maj, då kommer vi dessutom att köra 50 mil i högsta lagliga hastighet (varierande mellan 70 km/h - 120 km/h). Då blir det skoj att se hur förbrukningen påverkas. På hemvägen kommer vi sannolikt att kunna köra i lite lägre hastigheter (där vägen är tvåfilig och där trafiken medger detta), då ges förhoppningsvis en bra möjlighet att jämföra skillnaden i förbrukning med de nya däcken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar